حقوق و دستمزد کارکنان در شرکت های بین المللی



خلاصه

شرکت گوگل در ماه یک میلیون رزومه دریافت می کند و در هفته دویست نفر استخدام می کند. اگر فرد استخدام شده از طرف خودِ کارکنان گوگل معرفی شده باشد و نمره عملکرد بالاتر از B بگیرد، به فرد معرفی کننده تا 10 هزار دلار پاداش داده می شود.

24 آذر 1398

در این مقاله سعی شده به بررسی روش ها و سیستم های حقوق و دستمزد شرکت های بین المللی پرداخته شود.

1. گوگل
شرکت گوگل در ماه یک میلیون رزومه دریافت می کند و در هفته دویست نفر استخدام می کند. اگر فرد استخدام شده از طرف خودِ کارکنان گوگل معرفی شده باشد و نمره عملکرد بالاتر از B بگیرد، به فرد معرفی کننده تا 10 هزار دلار پاداش داده می شود. روند پاداش‌دهي به كارمندان موفق هم بر خلاف سازمان‌هاي سنتي كه بيشتر بر اساس مرخصي ساعتي-روزانه يا پاداش‌هاي نقدي اندك است، با پاداش‌هاي سهامي يا ارتقاي جايگاه شغلي و استفاده از بن‌هاي كارگري چند منظوره و متنوع، مبتني شده است.
 

2. اپل
نحوه‌ی حقوق و دستمزد در این شرکت بدین صورت است که شرکت حقوق کارکنان خود را به‌صورت منو ارائه می کند و کارکنان متناسب با نیازهای خود، نحوه پرداخت حقوق و مزایا را انتخاب می کنند.

3. پراکتر اند کمبل
شرکت پراکتر و گمبل  یک شرکت چند ملیتی و آمریکایی است که در ایالت اوهایو  قرار دارد. این شرکت طیف وسیعی از مواد غذایی، لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی را تولید و عرضه می‌نماید. در این شرکت حقوق بر مبنای ارزشیابی شغل داده می شود و غالباً درخواست های افزایش حقوق مورد توجه قرار نمی گیرد.

4. نایک
نایک یک شرکت بزرگ در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌گردد. شرکت نایک ساعات کار قانونی مصوب محلی را مبنای پرداخت حقوق قرار می دهد و به هیچ وجه برای تنبیه، از کسر حقوق استفاده نمی کند.

5. موتورولا
موتورولا  یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی آمریکائی در زمینه‌ی ساخت سخت‌افزار، ریزپردازنده، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی است. این شرکت، به غیر از صنایع مخابراتی، در ساخت پردازنده‌های کامپیوتری نیز فعالیت دارد. سیستم حقوق و دستمزد این شرکت به گونه‌ای است که هر شش ماه یکبار سطح حقوق و دستمزد خود را با پیشروهای بازار مورد مقایسه قرار می دهد و آن را تعدیل می کند.

6. اگزان موبیل
شرکت اگزان موبیل  شرکت نفت و گاز آمریکایی و دومین شرکت نفتی بزرگ جهان است که دفتر مرکزی آن، در تگزاس  قرار دارد. کمپانی اگزان‌موبیل، هم‌اکنون به‌ عنوان سومین شرکت بزرگ جهان بر پایه میزان درآمد سالانه، شناخته می‌شود. این شرکت متناسب با نیازها و شرایط هر منطقه، حقوق پرداخت می کند و کلیه مصوبه های حقوق و دستمزد در ابتدای سال برای همه منتشر می شود. در شرکت اگزان موبیل، فرد می‌تواند یک سال مرخصی بدون حقوق بگیرد، به حساب شرکت به صورت کاملاً رایگان دو هفته به مسافرت برود، 2500 دلار هزینه نقل مکان دریافت کند و در شروع استخدام، وام دریافت کند.

7. کاترپیلار
در شرکت کاترپیلار  بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین عمرانی، ماشین‌آلات استخراج معدن، موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درون‌سوز، لوکوموتیوهای دیزلی-الکتریکی و توربین‌های گازی می‌باشد. در سال 2009 رتبه ۴۴ از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده را به خود اختصاص داد. در این شرکت همه کارکنان از ساختار پرداخت و عوامل تعیین کننده به‌طور کامل آگاهی دارند و پنج سالی که فرد بالاترین حقوق را گرفته مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی می باشد.

8. فورد موتور
شرکت فورد موتور  شرکت خودروسازی آمریکایی و چندملیتی مستقر در شهر دیترویت  می‌باشد. این کمپانی علاوه بر خودروهای سواری و باری فورد، خودروهای لوکس هم تولید می‌کند. این شرکت برای پرداخت حقوق، ساختار پرداخت حقوق و دستمزد 21 شرکت بزرگ همچون جنرال موتورز، کرایسلر، تری‌ام، بوئینگ، دوپونت، کوکاکولا و کاترپیلار را مورد بررسی قرار می دهد تا حقوق رقابتی پرداخت کند.

 
 
واژه های مرتبط: تعریف حقوق و دستمزد، مثال حقوق و دستمزد، حقوق و دستمزد چیست، فرمول محاسبه حقوق و دستمزد، مثال حقوق و دستمزد، تعریف سیستم حقوق و دستمزد، قوانین حقوق و دستمزد، نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد، تعریف دستمزد در قانون کار، تفاوت حقوق و دستمزد، اصطلاحات حقوق و دستمزد، پرداخت حقوق و دستمزد، مسئله حقوق و دستمزد، فرایند حقوق و دستمزد، آموزش حقوق و دستمزد، عوامل حقوق و دستمزد


منبع
قلی پور، آرین. (1392)، مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری‌ها و کاربردها)، تهران: انتشارات سمت.


پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط