منابع ایده کسب و کار



خلاصه

صرفاً داشتن یک ایده کسب وکار به تنهایی ارزشی ندارد؛ ولی راه اندازی یک کسب وکار با داشتن ایده شروع می شود. معمولاً ایده های اولیه خام هستند و در فرایند تجاری سازی با تغییر یا اصلاح پخته تر خواهند شد.

19 فروردین 1400

منابع ایده کسب و کار
صرفاً داشتن یک ایده کسب وکار به تنهایی ارزشی ندارد؛ ولی راه اندازی یک کسب وکار با داشتن ایده شروع می شود. معمولاً ایده های اولیه خام هستند و در فرایند تجاری سازی با تغییر یا اصلاح پخته تر خواهند شد. اگر ما فکر کنیم که فقط داشتن ایده عالی ارزش اجرا دارد سخت در اشتباه هستیم. اصلاً تعریف ما از یک ایده عالی چیست؟
بعضی مواقع ما ایده هایی داریم که از نظر خودمان خیلی ساده است و ارزش اجرا ندارد. بعد از گذشت زمان همان ایده را می بینیم که تجاری سازی شده و افسوس می خوریم که چرا ما آن ایده را پیاده سازی نکرده ایم. بخشی از این افسوس بجاست ولی بخشی از آن خیر، دلیل این امر این است که ممکن است ما در فرایند اجرا و تجاری سازی ایده مان خوب عمل نکنیم و آن ایده با شکست روبرو شود. به طور مثال اکثر شما اسم وب سایت یوتیوب را شنیده اید؛ ولی چند نفر از شما با وب سایت زد دات کام آشنا هستید؟
وب سایت زد دات کام در سال 1999 راه اندازی شد و ماهیت فعالیتش مشابه با وب سایت یوتیوب بود ولی به علت این اینکه در آن سال سرعت اینترنت در آمریکا برای عموم کند بود، دیدن ویدئو امری مشکل بود که کاربران را خسته و آزرده می نمود. نهایتاً بعد از حدود یکسال فعالیت این وب سایت با شکست مواجه شد. در سال 2005 همین ایده را یوتیوب اجرایی نمود و موفق شد. یکی از مهمترین علت موفقیت این ایده، بحث زمان اجرایی کردن ایده بود. در سال 2005 پهنای باند اینترنت در آمریکا حدود 50 درصد افزایش یافته بود و این مسئله دیدن ویدئو را برای کاربران تسهیل می نمود.         
برای گام اول ما باید به ایده کسب و کارمان دست یابیم که راه هایی برای دستیابی به ایده کسب وکار وجود دارد.


بررسی نیازهای مفقوده
نیاز انسانی یعنی چیزی که انسان احساس می کند از آن محروم مانده است. نیازهای انسانی متعدد و پیچیده اند. نیازها عبارت اند از نیازهای فیزیکی در رابطه با خوراک، پوشاک، وسایل گرما زا و ایمنی و نیازهای اجتماعی مانند احساس تعلق و دلبستگی عاطفی. نیازهای فردی در رابطه با دانش، آگاهی و ابزار وجود مطرح می شوند. خواسته گونه ای از نیاز انسانی است که در اثر فرهنگ و شخصیت فردی شکل می گیرد. یک شخص گرسنه در آمریکا احتمالاً خواستار یک ساندویچ، سیب زمینی سرخ کرده و کوکاکولا باشد. یک شخص گرسنه در جزیزۀ بالی خواستار انبه، گوشت خوک و نخود فرنگی است. خواست را بر حسب چیزهایی که نیاز را برآورده سازند، بیان می نمایند. خواسته های مردم تقریباً نامحدود، ولی منابع محدود است. بنابراین آن ها با توجه به مقدار پولی که دارند محصولاتی را انتخاب می کنند که دارای بیشترین ارزش باشد و به بهترین نحوه ممکن نیازهای آن ها را برآورده سازد. اگر خواسته، پشتوانه قدرت خرید داشته باشد به صورت تقاضا درخواهد آمد.مصرف کنندگان محصول را به عنوان مجموعه ای از امتیازات می پندارند و محصولاتی را انتخاب می کنند که در ازای پول که می دهند بهترین باشد. متداول است که می گویند: "هیچ کس بهتر از مامان نمی دارند". ولی آیا مامان می داند در سال چه مبلغی برای زیرپوش می دهید؟ اگر مامان این را نداند شرکت بزرگ تولیدکنندۀ زیرپوش به خوبی از این امر آگاه است. شرکت کوکاکولا به خوبی می داند که در هر لیوان نوشابه چند تکه یخ می اندازید. شاید هیچ کس جز تولیدکنندۀ بستنی نداند که شما چه نوع بستنی را بیشتر دوست دارید. شرکت های بزرگ به خوبی از نوع، مکان، زمان و چگونگی نیازها، خواسته ها و تقاضای مشتریان آگاهی دارند. درباره انواع چیزهایی که ما خود از آن هیچ نمی دانیم محاسبات دقیقی انجام داده اند.       
ما می توانیم بررسی کنیم چه نیازی در جامعه وجود دارد که هیچ کسب و کاری به آن پاسخ نداده است؛ یا شاید دقیق تر بتوان گفت: نیازی هایی که اصلاً کسی به آن ها فکر نکرده است. شاید برای فهم بهتر این بخش ما باید به جمله هنری فورد رجوع کنیم. هنری فورد مؤسس شرکت اتومبیل سازی فورد می گوید: "اگر من از مردم می پرسیدم شما به چه چیزی نیاز دارید؟ آن ها می گفتند یک اسب سریع تر از آن که داریم".
البته باید توجه کنیم که افراد کمی هستند که به این ایده ها دست پیدا می کنند و به نحوه مطلوب به آن ها پاسخ می دهند. این ایده ها به شدت به خلاقیت فرد بستگی دارد. در این بخش می توان کارآفرینان موفقی مثل ایلان ماسک، استیوجابز، بیل گیتس و .. را نام برد.    
ایده دراپ باکس هم از این دسته است که توسط درو هوستون در یک اتوبوس شکل گرفت. دراپ‌باکس سرویس میزبانی فایل مبتنی بر رایانش ابری می‌باشد که در سال 2007 با همکاری درو هوستون و آرش فردوسی کارآفرین ایرانی- آمریکایی راه اندازی شد. روزی وی سوار  یک  اتوبوس  بود  و  از شهر  بوستون  به  نیویورک  می‌رفت. از آنجایی که این سفر تقریباً چهار ساعت طول می‌کشد، هوستون تصمیم داشت که از این وقت استفاده  بهینه کرده  و  با  لپ تاپ اش کار  کند. اما بعداً متوجه شد که فایل‌هایی که لازم دارد، روی فلش ریخته است و  متأسفانه  فلشش  را  جا  گذاشته  است!  


گوش دادن به مصرف کننده ناراضی
یکی از منابع دیگر برای دستیابی به ایده راه اندازی کسب وکار، مصرف کننده های ناراضی است. این منبع ایده شاید یکی از دست به نقد ترین منبع ایده باشد زیرا به نیاز جامعه پاسخ داده شده است ولی مصرف کنندگان از خدمت یا کالای فعلی ناراضی اند. در نهایت اگر مشتریان را با خدمات و کالاهای خود راضی کنید آن ها از کالاها و خدمات شما استفاده خواهند نمود. رضایت مشتری مقدار احساسی است که در اثر رفع انتظارات مشتری و یا افزودن به انتظارات او به انسان دست می دهد. در این درجه بندی معیار اطلاع یافتن از نظرات مشتری پس از دریافت کالا یا خدمات و میزان رضایتی است که برای او حاصل می گردد.
یکی از راه های جلب مشتریان ناراضی به این شکل است که باید به وی اطمینان داده شود که به خواسته های او با کیفیت مدنظرش پاسخ داده خواهد شد. مشتری ناراضی معمولاً مشکلش را با 8 نفر در میان می گذارد. این مسئله را مدنظر قرار دهید که بیشتر مشتریان ناراضی بدون شکایت جذب رقیب می شوند. به این نکته دقت کنید با توجه به اینکه مشتری از خدمات یا محصولات کسب وکاری ناراضی است و در کل حس خوبی از این ارتباط شکل گرفته ندارد؛ شما اگر بتوانید رضایت وی را جلب نمایید او به احتمال فراوان به کسب وکار شما وفادارتر خواهد بود به نسبت مشتری که در شرایط عادی به شما رجوع کرده است. یعنی از نظر ذهنی یک حس خوبی از شما کسب نموده است که اگر سیر ارائه خدمات مطلوب به وی ادامه دار باشد؛ دیگر شما را ترک نخواهد کرد. از طرفی مشتری وفادار یکی از بهترین مبلغان کسب وکار خواهد بود و در جذب مشتری جدید با هزینه بسیار پایین به شما کمک شایانی خواهد نمود. مشتریان ناراضی درس هایی می دهند که شاید از هیچ استاد و یا مشاوری شما نتوانید این درس ها را کسب نمایید. این استاد (مشتری ناراضی) بدون دستمزد تمام سرنخ هایی که برای بهتر کردن خدمات و محصولات لازم دارید را به شما ارائه می دهد و در نهایت می تواند به رشد کسب وکار شما کمک نماید. مسئله اینجاست که اگر مشتری نباشد هیچ کسب وکاری نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و تمام برنامه ریزی ها و فعالیت ها بی فایده می شود به قول هنری فورد: "کالایی که فروخته نشود، اصلاً تولید نشده است و وجود ندارد".


بررسی نمونه های موفق جهانی
بررسی کسب و کارهای موفق در دنیا هم می تواند منشأ دستیابی به ایده کسب و کارتان باشد. ما می توانیم مفهوم کسب وکار را به طریقی بومی سازی و در کشور جاری سازی نماییم. در سال های اخیر کسب وکارهای مختلفی بومی سازی شده اند که می توان به تپسی، اسنپ، کافه بازار، آپارات، تماشا، دیوار، شیپور و .. نام برد. نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که باید بحث قانونی و مجوزهای کسب وکارها را هم با توجه به شرایط کسب وکاری که قرار است در داخل بومی سازی کنیم در نظر گرفته شود. زیرا ممکن است یک ایده ای در یک کشور موفق شده باشد و ما به گمان اینکه احتمال موفقیت ایده در داخل کشور بالاست به سوی جاری سازی ایده حرکت کنیم؛ غافل از اینکه از لحاظ قانونی شرایط حیات این کسب وکار در داخل وجود ندارد. پس ما حتماً با شرایط محیطی را برای پیاده سازی ایده هایمان مدنظر قرار دهیم. الزاماً کسب وکارهای موفق در دنیا قابلیت تکرار در کشورهای دیگر را ندارد و یا حتی گذشت زمان اجرای ایده را دیگر امکان پذیر نکند و با گذشت زمان جایگزین هایی در بازار ایجاد گردد که صرفه اقتصادی طرح را به کلی از بین ببرد.     
 
 
واژه های مرتبط: ایده های کسب و کار پولساز، ایده های خلاقانه کسب و کار، بهترین ایده های کسب و کار در ایران، ایده کسب و کار 1400، ایده کسب و کار 2021، ایده کسب و کار چیست، ایده های کسب و کار اینترنتی اجرا نشده در ایران، ایده های کسب و کار پولساز، ایده های پولسازی در خانه، ایده های کسب و کار اینترنتی، ایده های کسب و کار خانگی، ایده های پولساز در روستا، ایده های خلاقه کسب و کار، ایده های پولساز در آمریکا

پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط