شکست و موفقیت کسب و کار



خلاصه

برخی از صاحبنظران معتقداند که شکست یا موفقیت قابل پیش بینی است و بعضی نیز این جمله رد می کنند. شاید گفتن این جمله که موفقیت قابل پیش بینی است؛ خیلی دقیق نباشد ولی ما می توانیم احتمال موفقیت خود را با برداشتن گام های درست افزایش دهیم.

5 فروردین 1400

با جستجو کلید واژه کسب و کار در گوگل ما با کلمات پرطرفداری در این حوزه مواجه می شویم که شامل:
کسب و کار در منزل
کسب و کار جدید
انواع کسب و کار
ایده های کسب و کار
راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان
کسب و کار جدید و پردرآمد
کسب و کار جدید خانگی
کسب و کار جدید تولیدی
کسب و کارهای جدید در تهران
ایده های خلاقانه کسب و کار
ایده های پولساز و ... می شود.
 
این کلید واژه ها که هر روز در گوگل جستجو می شود حاکی از علاقه مضاعف نسل جوان برای راه اندازی کسب و کار شخصی است. به نظر بنده اگر ما در این مسیر بخواهیم قدم بگذاریم باید تمامی جوانب کار را در نظر بگیریم. این مسئله کمک خواهد کرد که اگر در مسیر کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار شکست هم بخوریم، ناامید و بی انگیزه نشویم. برخی از صاحبنظران معتقداند که شکست یا موفقیت قابل پیش بینی است و بعضی نیز این جمله رد می کنند. شاید گفتن این جمله که موفقیت قابل پیش بینی است؛ خیلی دقیق نباشد ولی ما می توانیم احتمال موفقیت خود را با برداشتن گام های درست افزایش دهیم. پیر تیلارد دکاردین می گوید: "این وظیفه ما مردان و زنان است که آنچنان پیش رویم که گویی در مقابل قابلیت هایمان هیچ محدودیتی وجود ندارد".

بدون شک میل به ثروتمند شدن در تمام اقشار جامعه وجود دارد ولی مسئله اصلی این است که چقدر ما حاضر هستیم در این مسیر پر پیچ و خم، هزینه پرداخت کنیم؟ هزینه ای که به اصطلاح با عنوان "شکست" از آن یاد می شود. شاید تنها پدیده ای که در این کره خاکی قطعی است پدیده مرگ می باشد ولی به نظر بنده اگر از کارآفرینان بپرسید یک پدیده دیگر هم به این لیست اضافه می شود؛ آن هم پدیده "شکست" است. البته از دید کارآفرینان موفق، شکستی وجود ندارد و تمام مسیر کارآفرینی درس هایی برای انسان دارد که اگر این درس ها در زندگی کاری و شخصی به کار گرفته شود، قطعاً تبعات مثبتی به همراه خواهد داشت.

مطالعات گسترده ای در مورد عواملی که در شکست یا موفقیت یک کسب و کار دخیل است؛ صورت پذیرفته است. به طور کلی می توان این عوامل را در دو دسته عوامل بیرونی و عوامل داخلی تقسیم نمود. برخی از عوامل بیرونی شامل: قوانین و مقررات، محیط کسب وکار، زیرساخت های محیطی و .. و عوامل درونی شامل: زمان ورود کسب و کار به بازار، ویژگی های اعضای تیم، مدل کسب وکار، سرمایه و ... می باشد. جدا از عواملی که بروی شکست یا موفقیت کسب و کارها تأثیرگذار هستند و باید در نظر گرفته شود؛ ما اول باید به این سؤال ها پاسخ دهیم:

 
  1. - توقع ما از راه اندازی اولین کسب وکارمان چیست؟
  2. - آیا باید شغل قبلی خود را در شروع راه اندازی کسب و کارمان رها نماییم؟
  3. - آیا علاقۀ ما به راه اندازی یک کسب و کار صرفاً جنبه مالی دارد؟
  4. - اگر در اولین تجربه راه اندازی کسب و کارمان شکست بخوریم، آیا متوقف خواهیم شد؟
  5. - به چه میزان ما به صنعتی که به آن ورود کرده ایم، آشنا هستیم؟
  6. - آیا ما به صرف این که شنیده ایم، این نوع کسب وکار سود آور است، قصد ورود داریم؟
  7. - احتمال شکست ما در اولین تجربه راه اندازی کسب وکار به چه میزان است؟
در ادامه به نکاتی اشاره شده است که می تواند برای رسیدن شما به پاسخ سؤال های بالا کمک نماید:
 
  • - مطالعات نشان می دهد به طور متوسط یک فرد 10 بار برای اینکه اولین تجربه موفقیت آمیز راه اندازی کسب و کار خود را تجربه نماید، طعم شکست را چشیده است. این جمله نباید ما را ناامید کند ولی ما باید نسبت به راه اندازی یک کسب و کار همیشه واقع بین و امیدوار باشیم.
  • - اینکه ما شنیده باشیم یک کسب وکار خاص سودآوری بالایی دارد و حتی تجربه موفق دوستان و آشنایان خود را در این زمینه دیده باشیم؛ دلیل ورود ما به کسب و کار مشابه نیست. ما باید بدانیم هر کاری برای ما مناسب نیست و انتخاب فعالیت ما باید بر اساس علایق، تجارب، مهارت، دانش و شناخت بازار آن کسب وکار خاص باشد.
  • - یکی از عواملی که ما را در راستای عبور از طوفان های پیش روی راه اندازی یک کسب وکار مصون می دارد، میزان علاقۀ ما به کارآفرینی است. اگر صرفاً جنبه مالی برای ما اهمیت داشته باشد قطعاً در این سیستم دوام نخواهیم آورد و خیلی زود حذف خواهیم شد.
  • - در زمان شروع راه اندازی یک کسب و کار به هیچ وجه پل های پشت سر خود را خراب نکنید. یعنی اگر کارمندی هستید که منبع درآمد شما از کار کردن برای دیگران است، حتماً توجه داشته باشید که به این منبع درآمد در شروع راه اندازی کسب وکارتان خدشه ای وارد نمی شود. دلیل این مهم این است که اگر ما نتوانیم هزینه های جاری زندگی را تأمین نماییم به طور قطع بروی راه اندازی کسب و کارمان تأثیر منفی خواهد داشت و آن ها بر اساس تصمیم های اشتباهی خواهد بود که ناشی از استرس تأمین مایحتاج زندگی است که بر ما وارد شده است.   

واژه های مرتبط: دلایل شکست کسب و کار در ایران، علل عدم موفقیت کسب و کار در ایران، چرایی کسب و کار، علل موفقیت یا عدم موفقیت هر کسب و کار، بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارافرینان در ایجاد کسب و کار جدید، عوامل شکست کسب و کار، عوامل موفقیت در کسب و کارهای کوچک، چرا کسب و کارها شکست می خورند، عوامل موفقیت در کارآفرینی، موفقیت در کسب و کار چیست، عوامل موثر در موفقیت کسب و کار، عوامل پیشرفت کسب و کار، چگونگی تبدیل کسب و کار کوچک به بزرگ

 
پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط