سنجش ایده کسب و کار



خلاصه

همه افراد ایده هایی برای راه اندازی کسب وکار به ذهنشان خطور می کند که احساس می کنند قابلیت اجرا دارد. عده ای فقط ایده را در حد انتزاعی در ذهن خود می پرورانند و اقدامی جهت پیاده سازی آن به عمل نمی آورند.

19 فروردین 1400

همه افراد ایده هایی برای راه اندازی کسب وکار به ذهنشان خطور می کند که احساس می کنند قابلیت اجرا دارد. عده ای فقط ایده را در حد انتزاعی در ذهن خود می پرورانند و اقدامی جهت پیاده سازی آن به عمل نمی آورند. عده ای از افراد گام های کوچکی را بر می دارند و کار را رها می کنند؛ ولی عده ای هستند که برای اجرا مصمم هستند. من به شخصه دیده ام که در بعضی موارد افراد خیلی به ایده هایشون می بالند و صرف خوب بودن ایده را نشانه موفقیت و پولدار شدن می پندارند؛ عده ای نیز از ابراز ایده خود هراسانند و هم به دنبال گرفتن مشاوره هستند و هم نمی خواهند که ایده خود را بیان کنند!

یک مسئله مهم که افراد باید به آن توجه کنند این است که اگر ما الان داریم به ایده ای فکر می کنیم باید مطمئن باشیم که افرادی در شهر خودمان هستند که با این ایده فکر کرده اند و حتی ایده را اجرا کرده اند و به هر دلیلی ناموفق بوده اند و حتی اسمی از آن ها وجود ندارد. پس در نهایت ما خیلی نباید در این مرحله وقت خود را صرف کنیم چون یک ایده خیلی ساده با یک اجرای خوب ممکن است نتایج شگفت انگیزی را به دنبال داشته باشد. خیلی از وقت ها برای ما پیش آمده که با کسب وکارهای موفق روبرو شده ایم که حتی ایده اولیه آن به ذهن ما خنده دار بوده ولی الان قابل احترامه چون که به نحوه شایسته ای اجرا شده است.

برخی از کتاب هایی که در مورد راه اندازی کسب وکار و استارت آپ وجود دارد خیلی به بحث سنجش ایده پرداخته اند و به صورت گسترده هم تدریس می شود. یک اشتباه رایجی که به نظر من برای سنجش ایده کسب وکار مرسوم هست؛ توزیع پرسشنامه قبل از ارائه محصول یا خدمت به بازار است. نکته قابل توجه این است که مصرف کنندگان الزاماً همان گونه که در مورد یک محصول صحبت می کنند، رفتار نمی کنند. به طور مشخص از یک محصول انتقاد می کنند و حتی جایگزین آن محصول نیز وجود دارد؛ اما باز همان محصول را خریداری می کند. انسان معمولاً در مقابل تغییر مقاوم است. حتی از او سؤال کنید که  چرا باز همان محصول را خریداری کند شاید پاسخ درستی نتواند به این پرسش بدهد. یکی از بدترین حالات های سنجش ایده توزیع پرسشنامه به صورت میدانی است. افراد در خیابان مستقر می شوند و پرسشنامه توزیع می کنند که نتایج تحلیل قطعاً از انحراف بالایی برخوردار خواهد بود.

از نظر بنده مرحله سنجش ایده مهم است ولی نباید خیلی وقت صرف این مرحله کرد چون که محصولات و خدمات تا زمانی که وارد بازار نشود نمی توان به صورت قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد. گاهی دیده می شود تیم هایی چندین ماه وقت برای این مرحله صرف می نمایند و در نهایت با گزینه های متعددی روبرو می شوند که در نهایت قدرت تصمیم گیری آن ها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند و در واقع در یک بی تصمیمی سیر می کنند.  

 
مصاحبه با خبرگان
متداول‌ترین وسیله بررسی تجربی در بسیاری از رشته ها و همچنین در بخش های مرتبط با مطالعات کاربردی، مصاحبه است. زیرا گرچه با این وسیله، رفتار اجتماعی افراد فقط به طور غیرمستقیم، بر مبنای عکس‌العمل آن ها به سؤالات سنجیده می شود و به نظر می رسد با تکنیک‌هایی چون مشاهده و یا آزمایش ممکن است بتوان رفتار افراد را در گروه های کوچک به طور مستقیم و واقعی تر بررسی کرد، اما در گروه های بزرگتر، هنگامی که مقایسه نسبتاً دقیق رفتار گروه ها با یکدیگر مطرح می شود باید مقیاس های دقیق، قابل اطمینان و یک شکلی برای مقایسه و سنجش آن تعداد زیاد از افراد با یکدیگر یافت که در مجموع روش مصاحبه در بیشتر موارد به این هدف ایده آل نزدیک‌تر است.

انجام مصاحبه عبارتست از هنر پرسیدن پرسش‌های درست و به دقت گوش‌دادن به آنچه که مصاحبه‌شونده می‌گوید و هم‌چنین چیزهایی که مصاحبه‌شونده نمی‌گوید. مصاحبه ارتباطی طراحی شده، هدف‌دار، رودررو و نیازمند به تصمیم‌گیری است که دو طرف در آن حضور دارند و دست‌کم یکی از طرفین با برنامه‌ریزی قبلی در آن شرکت می کند. به عبارتی محقق طی برنامه ای معین به وسیله سؤالات مشخص در پی سنجش هدف‌هایی مشخص است. با همین توضیح چنین بر می آید که:
  • - در آغاز باید هدف‌های کل (هدف تحقق و بررسی) و هدف‌های جزء (هدف از طرح هر سؤال) مشخص شده باشند.
  • - وسیله بررسی و سنجش در این روش، سؤال و یا وسیله های شبیه آن (نظیر گویه) است.
  • - این وسایل نسبت به موضوع و افراد و شرایط مکانی و زمانی مورد مطالعه باید هر بار با برنامه‌ای دقیق و قابل کنترل، پیاده شوند تا امکان مقایسه و نتیجه‌گیری قابل اطمینان وجود داشته باشد.
 
تحلیل رقبا
یکی از راه هایی که برای سنجش ایده وجود دارد؛ بررسی و تحلیل رقبا می باشد. بخصوص اگر شما بخواهید کسب وکار خود را بر اساس ایده اجرا شده ولی با کیفیت بالاتر پایه ریزی نمایید. بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا در طراحی ویژگی های کسب وکارتان کمک شایانی خواهد نمود. امروزه پلتفرم های آنلاینی وجود دارد که مشتریان در مورد کالاها و خدمات مختلف ابراز نظر و تجارب خود را به اشتراک می گذارند. بررسی نظر مشتریان در این پلتفرم ها می تواند دید بهتری از رقبا به شما بدهد.

سان‌ژو استراتژیست نظامی چین در کتاب خود «هنر جنگ» می‌نویسد:‌ «فرمانده‌ای که خود را می‌شناسد اما دشمنش را نمی‌شناسد، گاهی پیروز می‌شود. فرمانده‌ای که دشمنش را می‌شناسد اما خود را نمی‌شناسد، به ندرت پیروز می‌شود. فرمانده‌ای که نه خودش را می‌شناسد و نه دشمنش را همیشه شکست می‌خورد، در حالی‌ که فرمانده‌ای که خود و دشمنش را می‌شناسد، در صدها نبرد پیروز می‌شود».

تحلیل SWOT، تکنیک رایجی است که برای تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقاط قوت هر کسب و کاری با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می دهد، مشخص می‌شود. در واقع نقطه قوت فعالیتی است که آن کسب و کار به خوبی و بهتر از بقیه انجام می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که در تحلیل نقاط قوت رقبا برخی اوقات ما دچار انحراف از واقعیت می شویم به این دلیل که برخی از نقاط قوت رقبا غیر ملموس است و تخمین ما را دچار انحراف می نماید. به طور مثال شما از میزان دقیق فروش رقبا، منابع داخلی مانند مهارت و دانش کارکنان، استراتژی تبلیغات آن ها یا میزان اعتبار برند آن ها اطلاع ندارید. نقاط ضعف کسب و کارها در واقع فعالیت هایی است که به طور کلی انجام نمی شود و یا به طور ناقص صورت می پذیرد و در نتیجه مشتریان ناراضی به رقیب روی می آورند بدون اینکه حتی اعتراض خود را علنی کنند. فرصت ها در واقع نقاطی است که از چشم رقیبان دور مانده و اگر به آن ها توجه شود توفیق های قابل توجهی را برای کسب وکار به ارمغان می آورد. منظور از تهدید، ریسک‌های پیش رو در تصمیم گیری‌ها و یا شرایط خاصی در بازار است که ممکن است حیات کسب وکار را تحت تأثیر قرار دهد.


واژه های مرتبط: بهترین ایده چیست، ایده کسب و کار چیست، تفاوت ایده و فرصت، معیار سنجش ایده چیست، انتخاب ایده، انواع ایده، نقش ایده در کارآفرینی، انتخاب ایده، ایده در کارآفرینی، تعریف ایده در کارآفرینی، ایده در داستان چیست، ایده ساده چیست، ایده پردازی چیست، تعریف ایده کلیدی، روش های خلق ایده در کارآفرینی، ایده چیست و چگونه به وجود می آید، بهترین مشاور کسب و کار در ایران، درامد مشاور کسب و کار، مشاور توسعه کسب و کار، مشاور کسب و کار رایگان، شرح وظایف مشاور کسب و کار، بهترین مشاور کسب و کار در تهران، مشاور کسب و کار به انگلیسی، مشاور کسب و کار در تهران، لیست شرکت های مشاوره کسب و کار در ایران، مشاوره کسب و کارهای کوچک، شرکت مشاوره مدیریت، مشاور مدیریت
 
پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط