رسانه های اجتماعی



خلاصه

رسانه‌های اجتماعی توصیف ابزارهاي آنلاین است که مردم از آن براي اشتراك محتوا، پروفایل‌ها، نظرات، دیدگاه‌ها، تجربیات و افکار استفاده می‌کنند؛ بنابراین، رسانه‌های اجتماعی تسهیل‌کننده گفت‌وگوها و کنش‌های متقابل آنلاین بین گروه‌هایی از مردم است. این ابزارها شامل بلاگ ها، تابلوهاي پیام، پادکست، میکروبلاگ، نشانه‌گذاری‌ها، شبکه‌ها و ویکی‌هاست

30 آذر 1398

در عصر فرا رقابتي كنوني، شرکت‌ها به‌منظور كسب مزيت رقابتي به دنبال ارائه ارزش بيشتر به مشتريان نسبت به رقبا بر اساس شایستگی‌های محوری‌شان می‌باشند [1]. درباره تغییرات در حوزه فناوري و به‌تبع آن در زندگی انسان‌ها و روند سریع و آهنگ رو به رشد تغییرات بسیار خوانده و شنیده‌ایم. پیشرفت فناوري به همراه سرعت و ضرباهنگ تغییر، بخشی جدایی‌ناپذیر از حیات بشر و گریز ناگزیر افراد گشته است. امروزه رسانه‌های اجتماعی بر کلیه وجوه زندگی جوامع بشري اعم از سیاسی، اقتصادي، ارتباطی و تعاملاتی تأثیر چشمگیر دارند. رسانه‌های اجتماعی در بسیاري از کشورها باعث تغییر در ساختار سازمانی شده‌اند. سازمان‌هایی که فراگرفته‌اند چگونه از این ابزار استفاده کنند به‌خوبی به مزایاي آن واقف بوده و هم‌اکنون استفاده خود از این موضوع را نیز می‌برند [2]. امروزه رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان سکان‌دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت شناخته می‌شوند [3].

رسانه به‌عنوان ابزاری برای روشن‌سازی افکار، ایجاد فضایی برای برخورد سالم و سازنده دیدگاه‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب از مهم‌ترین عوامل توسعه و از نشانه‌های پویایی و تحرک جامعه‌ها در دنیای کنونی محسوب می‌شود [4]. جولاي 2006 زمانی بود که براي نخستین بار استفاده از اصطلاح رسانه اجتماعی در سطحی پیوسته باب شد. کریس شیپلی مؤسس و مدیر پژوهش جهانی گروه گایدوایر اغلب به‌عنوان اولین نفري شناخته می‌شود که از واژه امروزي «رسانه اجتماعی» که ما درك می‌کنیم، استفاده کرد. شیپلی و  گروه گایدوایر اعتقاددارند اصطلاح رسانه اجتماعی هدایت‌کننده رویدادهاي آتی براي گفت‌وگو است، رویدادي که بحث درباره آن در وبلاگ نویسی، ویکی، شبکه اجتماعی و فناوری‌های مرتبط با فروم ها (گردهمایی ها) ي رسانه‌های مشارکتی به کار گرفته می‌شود. رسانه‌های اجتماعی توصیف ابزارهاي آنلاین است که مردم از آن براي اشتراك محتوا، پروفایل‌ها، نظرات، دیدگاه‌ها، تجربیات و افکار استفاده می‌کنند؛ بنابراین، رسانه‌های اجتماعی تسهیل‌کننده گفت‌وگوها و کنش‌های متقابل آنلاین بین گروه‌هایی از مردم است. این ابزارها شامل بلاگ ها، تابلوهاي پیام، پادکست، میکروبلاگ، نشانه‌گذاری‌ها، شبکه‌ها و ویکی‌هاست [2].

کاپلان و هنلین برای ارائه تعريفی از ویژگی‌های رسانه اجتماعی سعی می‌کنند عمده‌ترین مفاهیم مشابه آن را شرح داده و نکات تمايز آن‌ها را برجسته کنند. دو مفهومی که تا حدودی مشابه مفهوم رسانه‌های اجتماعی‌اند، مفاهیم وب و محتوای عمومی شده کاربری (u-g-c) هستند. وب اصطلاحی است که اولین بار در سال 2004 استفاده شد تا راه جديدی برای انتشار محتوا و کاربردهای کوتاه از سوی اشخاص باشد. اين محتوا با همکاری و به روشی مشارکتی به‌طور مستمر به‌وسیله همه کاربران تغییر می‌یابد. محتوای عمومی شده کاربری نیز اصطلاحی است که در 2005 عمومیت يافت و به‌طورمعمول برای توصیف اشکال مختلف محتوای رسانه‌ای به کار می‌رود که به‌طور عمومی قابل‌دسترس باشد و به‌وسیله کاربران نهايی تولیدشده باشد. محتواهای عمومی شده کاربری بايد سه نیاز اساسی را برآورده کند:
  • بايد روی وب‌سایت مورد دسترس عموم يا روی سايت شبکه‌های اجتماعی قابل‌دسترس گروه منتخب منتشر شود.  
  • بايد حجم خاصی از تلاش‌های ايجادکننده را نشان دهد.
  • درنهایت بايد خارج از روزمرگی و تمرينات حرفه‌ای خلق‌شده باشد.
رسانه‌های اجتماعی، فناوری‌های تلفن همراه و مبتنی بر وب را برای ايجاد بستر ارتباطی بسیار تعاملی به کار می‌گیرند و از طريق آن افراد و جوامع، مطالب را باهم در میان گذاشته و موردبحث قرار داده و اصلاح می‌نمایند. با توجه به حضور فوق‌العاده رسانه‌های اجتماعی در مطبوعات رايج دنیا، به نظر می‌رسد که ما در میان چشم‌انداز ارتباطاتی همه‌جانبه‌ای قرار داريم. نیویورک‌تایمز در سال 2009 يک نفر را به‌عنوان سردبیر رسانه‌های اجتماعی استخدام کرده است. حتی کارتون‌هایی با مارک تجاری نیز اين جمله را تبلیغ می‌کنند که: دوستان را پیدا کنید و به دنبال ما بیايید. اما اين تبلیغ هنوز برای بسیاری ناشناخته است. اين چشم‌انداز از سایت‌ها و خدمات رسانه‌های اجتماعی بیش از ده سال است که شروع به رشد و شکل‌گیری نموده است [5].

منابع
[1]. دانشیان، فاطمه، اولیا، محمد صالح، رنجبریان، بهرام. (1390). تحليل شبکه‌ای اقدامات استراتژيک بازاريابي و گسترش کارکرد کيفيت، تحقیقات بازاریابی نوین، 1(3)، 165-192.
[2]. سجادی جا غرق، عبدالله، قرائتی، علیرضا، حیدری، مجید. (1394). نقش رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی و تأثیر بر ساختار سازمانی، مطالعات رسانه‌ای، 10(28)، 128-143.
[3]. دانایی، ابوالفضل، معین، مسلم. (1396). بررسي تأثير استراتژي رسانه‌های اجتماعي بر استراتژي بازاريابي رسانه‌های اجتماعي و عملکرد سازماني فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 23(66)، 111-141.
[4]. مجتبی زاده خانقانی، حسین، رحمتی، مجتبی، گودرزی، لطیفه. (1396). نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردمی در مدیریت شهری (مطالعه موردی: منطقه 4 شهر تهران)، مطالعات رسانه‌ای، 12، 77-89.
[5]. عقیلی، وحید، قاسم‌زاده عراقی، مرتضی. (1394). رسانه‌های اجتماعی، چیستی، کارکردها و چالش‌ها، مطالعات توسعه اجتماعی، 8(1)، 21-36.
 
 
پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط