گام های راه اندازی یک کسب وکار



خلاصه

هر فردی که به دنبال راه اندازی کسب و کار است ممکن است سؤالاتی از قبیل: چگونه می توانم کسب و کار در منزل راه اندازی کنم؟ کسب و کار موفق چگونه پایه ریزی می شود؟ فرایند تحقیق در مورد کسب و کار به چه صورت است؟ کسب و کار چیست؟ انواع کسب و کار کدامند؟ و .. به ذهنش خطور کند.

6 اسفند 1398

هر فردی که به دنبال راه اندازی کسب و کار است ممکن است سؤالاتی از قبیل:
چگونه می توانم کسب و کار در منزل راه اندازی کنم؟
کسب و کار موفق چگونه پایه ریزی می شود؟
فرایند تحقیق در مورد کسب و کار به چه صورت است؟
کسب و کار چیست؟
انواع کسب و کار کدامند؟
و ..
به ذهنش خطور کند. به طور کلی استفاده از تجارب دیگران، دانش روز و
ظرفیت های فردی برای راه اندازی یک کسب وکار می تواند احتمال موفقیت را افزایش دهد. البته نباید ما دید ساده انگارانه به این مهم داشته باشیم. مطالعات نشان می دهد که هر فرد معمولاً به طور متوسط 10 بار در راه اندازی اولین کسب و کار موفق خود، طعم شکست را چشیده است. آگاهی از نتایج این مطالعات ما را نباید ناامید کند ولی مسئله اصلی واقع بینی در مورد راه اندازی کسب و کار شخصی است. افراد معمولاً در گام اول تمایل و انگیزه فراوانی در این مسیر نشان می دهند ولی زمانی که با چالش های این مسیر روبرو می شوند دست از تلاش بر می دارند و شکست را قبول می کنند. در این مقاله سعی شده گام های راه اندازی یک کسب وکار به صورت عمومی در قالب توصیه هایی بیان شود.


گام اول: ایده کسب و کار

برای گام اول ما باید به ایده کسب وکارمان دست یابیم که راه هایی برای دستیابی به ایده کسب وکار وجود دارد. ما می توانیم بررسی کنیم چه نیازهایی در جامعه وجود دارد که هیچ کسب و کاری به آن پاسخ نداده است. یا اینکه به نیاز جامعه پاسخ داده شده است ولی مصرف کنندگان از خدمت یا کالای فعلی ناراضی اند. بررسی کسب وکارهای موفق در دنیا هم می تواند منشأ دستیابی شما به ایده کسب و کارتان باشد. توجه داشته باشید که ایده مهم است ولی همه چیز نیست.

گام دوم: تهیه بیزینس پلن یا بوم مدل کسب و کار
برای تهیه بیزینس پلن شما باید وقت و انرژی بیشتری نسبت به بوم مدل کسب و کار صرف کنید. ما می توانیم در این مرحله با تهیه بوم مدل کسب وکار، کار خود را آغاز نماییم. بوم مدل کسب وکار به شما دید کلی نسبت به مدل کسب و کارتان می دهد که طی زمان می تواند تغییر کند. بیزینس پلن یا طرح تجاری از بوم مدل کسب وکار جامع تر است و در ادامه کار باید تهیه شود.

گام سوم: تیم سازی
در گام سوم ما باید به دنبال افرادی صادق، با دانش و با انرژی باشیم. از افراد کوتوله (از نظر فکری) در تیم خود استفاده نکنید. حتماً قول و قرارهایتان با اعضای تیم را مکتوب کنید و ضابطه مند جلو بروید. حتماً از افراد شایسته در تیم خود استفاده نمایید. سعی کنید در جهت شفاف سازی بیشتر گام بردارید که این مهم بروز تنش بین اعضاء تیم را کاهش می دهد. سعی کنید به سایر اعضای تیم انگیزه بدهید. فضای مشارکت در تیم ایجاد نمایید؛ که این مسئله بروز خلاقیت و نوآوری در اعضاء تیم را افزایش می دهد. از انتقاد سازندۀ اعضای تیم استقبال کنید؛ انتقاد سازنده یعنی "بیان مشکل با ارائه راهکار از سوی منتقد".

گام چهارم: جذب سرمایه
برای شروع می توانیم بروی سرمایه شخصی یا اعضای خانواده حساب باز کنیم یا اینکه از اقوام، دوستان و آشنایان با طرح مسئله، سرمایه برای کسب وکارمان جذب کنیم. البته سرمایه مهم است ولی همه چیز نیست. کسب و کارهایی بوده اند که اول با جذب سرمایه زیاد شروع کرده اند ولی در نهایت شکست خورده اند. بعد از شروع کسب وکار و روند رو به رشد کسب وکار، صندوق های سرمایه گذاری، شرکای تجاری و ... سرمایه های بیشتری به کسب و کار شما تزریق خواهند نمود. در نهایت کسب و کار شما می تواند وارد بازار بورس شود که این مهم اصلاً به راحتی حاصل نمی شود.  

گام پنجم: اجرا
این گام را جدی بگیرید؛ حتی اگر چهار گام قبلی را درست انجام داده اید، ممکن است با یک اجرای بد شکست بخورید. در نسخه اولیۀ کالا یا خدماتی که ارائه می دهید ایده آل گرا نباشید. اجازه بدهید بازار در مورد کالا و خدماتتون بازخورد بدهد. هیچ وقت به جای مشتری فکر نکنید. رفتارمشتری تعیین کننده است نه الزاماً صحبتی که ابراز می دارد. بعد از بازخورد بازار به دنبال اصلاح و ارائه دوباره کالا و خدماتتون باشید. به طور مداوم یادبگیرید "نه از صحبت های دیگران و مشاوران، فقط از رفتار مشتری".
 

پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط