مشاور کسب و کار



خلاصه

در اکثر کشورهای پیشرفته به صنعت مشاوره مدیریت به عنوان یکی از بازوهای ارتقاء کسب و کارها نگریسته می شود. حوزه های مشاوره مدیریت تمام ابعاد و واحدهای سازمان ها و شرکت ها را در بر می گیرد. حوزه های شامل مباحث استراتژیک، منابع انسانی، تحلیل فرایندهای کسب و کار، بازریابی، فروش، لجستیک و پشتیبانی و ... می باشد.

10 مرداد 1398

استفاده از مشاوران کسب و کار در اکثر کشورهای توسعه یافته امری عادی است و اولین مشاوره مدیریتی در دنیا توسط شرکت آرتور دی لیتل در سال 1886 اتفاق افتاد؛ همچنین فردریک وینسلو تیلور اولین مشاوری بود که در سال 1893 به صورت مستقل در این زمینه فعالیت نمود. در سال 1997 مشاغل ایالات متحده آمریکا کمی بیش از 12 میلیارد دلار برای مشاوره هزینه کردند. به طور کلی استخدام مشاور کسب و کار می تواند در بهبود عملکرد و ایجاد تغییرات لازم تأثیرگذار باشد. آن ها به شرکت ها کمک می کنند تا از چالش ها عبور کنند، درآمد خود را افزایش دهند و رشد کنند.

در اکثر کشورهای پیشرفته به صنعت مشاوره مدیریت به عنوان یکی از بازوهای ارتقاء کسب و کارها نگریسته می شود. حوزه های مشاوره کسب و کار تمام ابعاد و واحدهای سازمان ها و شرکت ها را در بر می گیرد؛ این حوزه ها شامل مباحث استراتژیک، منابع انسانی، تحلیل فرایندهای کسب و کار، بازاریابی، فروش، لجستیک و پشتیبانی و ... می باشد. با اینکه استفاده از مشاوران خبره در سطوح عالی مدیریت در تمام دنیا امری عادی و پسندیده است ولی چرا در کشور ما برخی از مدیران کسب و کار به استخدام مشاور کسب و کار دیدگاه منفی دارند؟.

پاسخ به این سؤال را باید از تجربیات آن مدیر در زمینۀ استخدام مشاور جستجو نمود. معمولاً مدیران کسب و کارهایی که دیدگاه منفی در زمینۀ مذکور دارند؛ حداقل یکبار پروژۀ شکست خورده ای با به کارگیری مشاور کسب و کار را تجربه کرده اند. در مواردی نیز کارایی یک مشاور برای کسب وکار درست تعریف نمی شود و مدیران کسب و کار توقع دارند که با یک مشاور کسب و کار، تمامی مشکلات کسب وکار خود را به سرعت مرتفع نمایند که در عمل این مهم اتفاق نمی افتاد. البته مشاهده می شود مشاوره برخی از مشاوران کسب و کار فقط به سندی چندین صفحه ای ختم شده است که هیچ ارزش اجرایی برای کسب وکار ندارد.

ما با سرچ کلید واژه مشاور کسب وکار با کلید واژه هایی همچون: شرح وظایف مشاور کسب و کار، بهترین مشاور کسب و کار در ایران، مشاور کسب و کار در تهران، مشاور کسب و کار در کرج، استخدام مشاور کسب و کار، برنامه مشاور کسب و کار، قیمت مشاوره کسب و کار، مشاوره کسب و کار آنلاین، مزایای مشاوره کسب و کار، مشاوره رایگان کسب و کار، متخصص کسب و کار، چگونه مشاور کسب و کار شویم و ... روبرو می شویم که حاکی از رویکرد مثبت اکثر شرکت ها و سازمان ها به این حرفه است. در سال های اخیر این صنعت بیش از پیش مورد توجه مدیران عالی و میانی سازمان ها و شرکت ها قرار گرفته و تعداد مشاوران کسب و کار نیز روز به روز در حال افزایش است. مشاورانی که خود تجربه موفق راه اندازی کسب وکار را در کارنامه دارند معمولاً مشاوران موفق تری هستند.

بعضاً دیده می شود که افراد بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و دریافت مدرک دکتری یا کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت، صنایع و .. برچسب مشاور کسب و کار به خود می زنند که این مهم بدون داشتن تجربه مدیرعاملی یا راه اندازی کسب و کار در بیشتر موارد به نتایج موفقی منتج نمی شود. دنیای واقعی کسب و کار مخصوصاً در کشور با محیط آکادمیک متفاوت است؛ البته تلفیق دانش و تجربه حالت ایده آل است ولی شاید بتوان گفت در محیط کسب و کار، تجربه وزن بیشتری دارد. تجربه هم با فعالیت و تلاش در زمینه کاری مورد علاقه حاصل می شود؛ البته با هزینه های خاص خود که هر فرد ناگزیر است در ازای کسب تجربه، آن هزینه ها را هم پرداخت نماید.

مهمترین گام برای مشاوره به یک کسب وکار شناخت مسئله و مشکل آن کسب و کار است. اگر در مرحله شناخت مسئله مشاور دچار اشتباه شود، قطعاً آن پروژه به سرانجام نخواهد رسید. البته کسب وکارها نیز باید اطلاعات صحیح به مشاور ارائه نمایند تا وی دچار انحراف نشود. بعد از شناخت صحیح مسئله فرایند برنامه ریزی برای حل مسئله و چگونگی اجرای برنامه ها شروع می شود. به همان اندازه که شناخت مسئله اهمیت دارد اجرای صحیح برنامه ها حائز اهمیت است. یکی از مشکلات که بنده در طول تجربه کاری با آن مواجه شده ام؛ نبود عزمی راسخ از سوی مدیریت برای اجرای برنامه ها و حل ریشه ای مسئله و مشکل است. بسیاری از مدیران عامل به دنبال اجرای پروژه های کوتاه مدت و حل مسئله در کمترین زمان و حداقل همکاری با مشاور می باشند. یکی از وظایفی که مشاوران کسب و کار باید به آن توجه نمایند، شناسایی فرصت های رشد و توسعه کسب و کار است که در نهایت به افزایش کارایی و سود مجموعه منجر می شود. این مهم یکی از مزیت های مشاور است که کارفرما را به ادامه همکاری ترغیب می کند.  


هر چقدر یک مدیر کسب و کار برای رشد و توسعه شرکت خود سخت کار کند، ممکن است زمانی فرا برسد که به کمک فردی خارج از مجموعه خود نیاز داشته باشد. گاهاً دیده می شود مدیران برای گرفتن تصمیم های سخت نیز از مشاوران کمک می گیرند. تصمیم های سخت می تواند شامل انتخاب یک تأمین کننده یا تعدیل نیرو را شامل شود. برخی از مدیران، استخدام مشاور کسب و کار را یک هزینه اضافی یا لوکس می بینند که این دیدگاه در کشورهای توسعه یافته برعکس و به شکل یک سرمایه گذاری برای کسب و کار تلقی می شود. یکی از مسائلی که اول باید برای شروع پروژه های مشاوره در نظر گرفته شود، شناخت فرهنگ جاری سازمان است. به نظر بنده یک مشاور کسب و کار خوب باید یک روانشناس خوب هم باشد. اگر بتواند از مهارت های ارتباطی به نحوه احسن در پیشبرد برنامه های تغییر خود بهره ببرد شاید بتوان گفت با این کار بخش عمده ای از مسیر را طی خواهد نمود.

یافتن مشاور کسب و کار مناسب، ممکن است سخت ترین قسمت برای مالک یا مدیریت باشد. مشاور باید علاقه مند به کار خود باشد، انگیزه ای برای تعالی داشته باشد و در نهایت نگاهی عملگرا و اجرایی به مسائل داشته باشد تا بتواند منشاء تغییرات مثبت در سازمان یا شرکت باشد. داشتن تجربه مرتبط با صنعت شما شاید یکی از مهمترین شاخص های انتخاب مشاور کسب و کار باشد. این بدان معنی است که با صنعتی که کسب و کار شما در آن فعالیت می کند آشنا باشد که این چند قدم شما را به جلو می راند. اداره کار ایالات متحده آمریکا متذکر می شود که مشاوران می توانند از نظر مدیریتی (تجاری)، علمی یا فنی به کسب و کارها کمک نمایند. به طور مثال اگر شما قصد تولید یک نرم افزار برای کسب و کار خود را دارید می توانید از مشاوران فنی بهره ببرید. این نهاد همچنین در سال 2021 اعلام کرد مشاوران کسب و کار به طور متوسط در سال 150 هزار دلار (یا 62.93 دلار در ساعت) درآمد کسب می کنند. البته در این گزارش متذکر می شود که تمام مشاوران به صورت ساعتی کار نمی کنند؛ 34.2 به صورت پروژه ای، 27.3 ساعتی، 15.1 استخدام ماهانه، 14.1 روزانه و 9.3 سایر موارد با کارفرما همکاری می کنند.

در تقسیم بندی دیگر مشاوران کسب و کار به دو دسته مشاوران عمودی و افقی تقسیم بندی می شوند. مشاوران عمودی مشاورینی هستند که خود تجربه کار در صنعت خاص مثل خودرو، فولاد یا پتروشیمی را دارند. بعضی از کسب و کارها مسئله ای که دارند به دلیل کار تخصصی که انجام می دهند نیاز به مشاورینی دارند که خودشان مثلاً تجربه مدیر عاملی یک خودروسازی یا قطعه سازی را در کارنامه حرفه ای داشته باشند. ولی این مسئله در مورد مشاورین افقی صدق نمی کند. بعضی از کسب و کارها مشکل یا مسئله اصلی شان یک پروژه یا یکسری فرایندها داخلی است که بعضاً درست کار نمی کند. البته این فرایندها و فعالیت ها الزاماً داخلی نیستند ولی نیاز مبرم به مشاوری نیست که خود در آن صنعت خاص تجربه زیادی داشته باشد. کسب و کارهای کوچک و متوسط بیشتر نیاز به مشاورین افقی دارند که بتوانند حوزه هایی مثل بازاریابی و فروش، امور مالی، مدیریت ریسک و ... را به کسب و کار مشاوره بدهند. این مشاوره می تواند مبتنی بر دانش آکادمیک یا تجربه مشاور حتی در صنایع مختلف باشد.

خانم کارین گرینستریت (Karyn Greenstreet) مشاور و سخنران برجسته کسب و کار اذعان می دارد که من هم مربی تمام وقت و هم مشاور تمام وقت بوده ام و برای شما یک راز دارم؛ شما برای داشتن کارآیی به عنوان مشاور کسب وکار، هم به مهارت مشاوره و هم به مهارت مربیگری نیاز دارید. من بیش از 20 سال با صاحبان مشاغل خرد و کارآفرینان کار کرده ام و بندرت شخصی را پیدا می کنم که هم به مربیگری و هم به مشاور نیاز نداشته باشد. کارفرما درخواست مشاوره می کند به دنبال توصیه های عملی و طوفان فکری هست؛ اما در جستجوی یافتن راه حل ها و ترسیم یک استراتژی، دچار تردید می شود مگر اینکه هم کار توسعه شخصی و هم کار توسعه کسب و کار را در کنار هم انجام دهد که منجر به موفقیت شود.

این ایده که موفقیت مشاور کسب و کار صرفاً به تخصص تحلیلی و توانایی ارائه گزارش های متقاعد کننده بستگی دارد در حال منقضی شدن است؛ بهترین مشاوران کسب و کار هدف خود را نه تنها توصیه راه حل بلکه کمک به نهادینه سازی فرآیندهای مدیریت مؤثر تعریف می کنند.



واژه های مرتبط: شرح وظایف مشاور کسب و کار، چگونه مشاور کسب و کار شویم، کسب و کار مشاوره ای، مشاوره رایگان کسب و کار، مشاور کسب و کار در تهران، مشاور کسب و کار چیست، مشاور رونق کسب و کار، بهترین مشاور کسب و کار در ایران، شرح وظایف مشاور مدیرعامل، لیست شرکت های مشاوره کسب و کار، شرح وظایف مشاور بازاریابی، مشاور حرفه ای کسب و کار، مشاور رونق کسب و کار، قیمت مشاوره کسب و کار، مشاور کسب و کار مجازی، مشاوران برتر کسب و کار، مشاوره رایگان کسب و کار، مشاوره تلفنی کسب و کار، مشاوره کسب و کار آنلاین، بهترین مشاور کسب و کار در ایران، درامد مشاور کسب و کار، مشاور توسعه کسب و کار، مشاور کسب و کار رایگان، شرح وظایف مشاور کسب و کار، بهترین مشاور کسب و کار در تهران، مشاور کسب و کار به انگلیسی، مشاور کسب و کار در تهران، لیست شرکت های مشاوره کسب و کار در ایران، مشاوره کسب و کارهای کوچک، شرکت مشاوره مدیریت، مشاور مدیریت

پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط